saphira

Alla inlägg den 9 januari 2009

Av laurence - 9 januari 2009 22:59

 En del undrar hur vi kan äta så mycket utan att vara feta. Vi är faktiskt rätt så smala i min släkt. Kanske beror det på att vi har bra ämnesomsättning eller att vi äter nyttigt mat. Jag såg ett program på TV om skillnaden mellan svenskar och fransyskor. I Sverige, sa de, kvinnor får alltid dåligt samvete när de äter, så de stoppar i sig massor och sen bantar dem. I Frankrike äter vi många rätter men i lagom portioner, vi njuter av maten och får aldrig dåligt samvete. Fast man kan väl inte generalisera. Det finns av alla sorter överallt men det stämmer att jag aldrig får dåligt samvete. En skillnad som jag upptäckte också    mellan Frankrike och Sverige det är hur veterinärer bemöter hundar. Man kan inte heller generalisera och jag har inte träffat en massa veterinärer varken i Sverige eller Frankrike men dem jag har träffat har bettet sig annorlunda. I Sverige har veterinärerna jag har träffat brytt sig om mina hundar. I Malmö berättade till och med veterinären för min hund vad som skulle hända och visade vad han la godisen som hunden skulle få efter sprutan. I Frankrike var veterinären väldigt trevligt mot oss människor men struntade fullkomlig i hundarna. Vi var där mellan jul och nyår för att hundarna skulle få en spruta mot echinococcos som är vanlig i östra Frankrike. Han behandlade Saphira och Sunny som objekten. Han varken pratade eller klappade eller såg dem överhuvudtaget. Hundarna skrek och grät fast sprutan ska äntligen inte kännas. Sekreteraren berättade att det kom direkt från kylskåpet så det kändes inte så bra för hundarna. Saphira tittade på mig med stort frågetecken i blicken. Nästa gång kommer jag att kräva att medlet blir rumstempererad och jag kommer att ha godis med mig. Om jag hade bott i Frankrike hade jag jobbat för att hjälpa djuren. Vi träffade ibland hundägare som slog sina hundar när de var olydiga och ville hälsa på Saphira. hemskt. Sen finns det många som är trevliga mot sina hundar också. man ska aldrig generalisera.


Certain se demande comment on peut manger autant sans grossir. Nous sommes assez mince dans ma famille. Cela depend peut etre de notre digestion ou du faite que nous mangeons des aliments bon a la santée. J’ai vu un programe á la television sur la diference entre les Suedoises et les francaises. En Suede, disaient ils, les femmes ont toujours muvaises consciences quand elles mangent, alors elles s’empiffrent et ensuite elles font un regime. En france nous mangeons de nombreux plats mais sans exagerer, nous aprecions la nouriture et nous n’avons jamais mauvaise concience. On ne peut pas generaliser. Il y en a de toutes les sortes partout mais c’est vrai que je n’ai jamais mauvaise concience. Une difference que j’ai remarqué aussi entre la Suede et la France c’est la facon dont les veterinaires.s’occuppe des chiens. On ne peux pas n’ont plus generaliser et je n’ai pas rencontré beaucoup de veterinaires en Suede ou en France mais ceux que j’ai rencontré ce sont conduits differament. En Suede les veterinaires que j’ai rencontré se sont  vraiment preocuper de mes chiens. A Malmö le veterinaire expliqueait á mon chien se qu’il allait faire et lui montrait ou il posait les recompenses qu’il allait lui donner apres la picure. En France le veterinaire etait tres sympa avec nous mais ne se preocupait pas du tout des chiens. Nous etions chez le veterinaire entre noel et nouvel an pour faire faire une picure aux chiens contre l’echinococcos qui est courente dans l’est de la France. Il a concideré Saphira et Sunny comme des objets. Il ne leurs a pas parler, aucunes caresses, il ne les a meme pas regardés. Les chiens ont crié et pleuré malgré que la picure ne doit pas faire mal. La secretaire nous a dit que le prodiut sortait directement du frigo ce qui n’etait pas tres agreable pour les chiens. Saphira me regardait avec un grand point d’interrogation dans les yeux. La prochaine fois j’exigerai que le produit soit a temperature ambiante et je prendrai des recompenses avec moi. Si j’avais habité en France j’aurais travaillé pour defendre les animaux. Nous avons rencontré des gens qui battait leurs chiens quant ils desobeissaient et voulait venoir dire bonjour á Saphira. Horrible! mais il y en a qui sont tres gentil avec leurs chiens. On ne peux pas generaliser.

Ovido - Quiz & Flashcards