saphira

Alla inlägg under oktober 2008

Av laurence - 31 oktober 2008 09:26

Saphira hann bli hela 4 månader när hon gjorde sin första resa. Vi åkte först en vecka på Gotland. Sunny, min dotters 4 åring chihuahua följde med. Saphira blir alltid helt galen av lycka när hon träffar Sunny att hon kissar på sig. Han tyckte mest att hon var jobbig i början för hon slutade inte hoppa på honom fast han morrade och skällde och bet. Ingen respekt alls för äldre. Till slut kom han på att om han biter henne på nosen då hjälper det ett par sekunder i alla fall. Idag har de kommit överens om en lek som är bättre för Sunny. De springer runt runt tillsammans. Gottland var så där i början, kallt och regnigt, ingen värme i stugan, utedusch, grannar som inte tålde hundar och klagade varje gång Saphira smet hos dem, men sen var det helt underbar. Så vacker natur det finns och hundarna kunde vara lösa nästan överallt förutom på tomten på grund av grannarna. Vi träffade Camilla Bäckman, hennes man och deras Lagotto. De var väldigt trevliga och gav Saphira en påse tryffel skorpor. Vi pratade lagottobus, tryffelversamhet och Frankrike. Sedan bar det iväg till Kyllaj där vi träffade Anders(min man) syster dotter med man och bebis. Deras 10 åring Riesenschnauzer Hamos blev helt förälskad i Saphira. Sunny blev helt utmattad av att vakta och Saphira var mest intresserad av att tugga sönder bebisens leksaker. Vi gick promenader längst havet och badade i kalkbrott. Hamos kan dyka flera meter rakt ner. När vi passerade väderkvarnar blev Saphira så rädd så hon sprang iväg men vände och kom tillbaks till mig. Det kändes skönt. Jag fick bära henne länge tills hon klarade av dem där monster. Efter våra promenader fick hon lära sig hur man uppför sig på uteserveringar och hade god hjälp av Sunny som har vana inne. Jag hann med en ridtur också innan vi fortsatte vår resa till Stockholms skärgård.

Av laurence - 30 oktober 2008 08:59

Saphira fann sig snabbt i sitt nya hem. Vi var imponerade över hur vig hon var, aldrig klumpig som en valp brukar vara. Jag brukade ställa henne på det lilla bordet för att klippa henne. En dag försvann hon i trädgården. Jag ropade och letade men ingen Saphira. Hon satt snällt på bordet och väntade på mig. Hon var rätt glad för fontänen och krokodilen också men där trillade hon i så vi fick sätta på galler. Hon blev snabbt rätt vild så jag började undra vad jag hade tagit mig till. På kvällarna brukade hon få nåt ryck. Hon sprang som en galning, hoppade överallt, bet hos och skrek och hade sig. Vi trodde först att hon hade blivit knäpp. Folk, ni vet, de som vet allt, rekommenderade mig att lägga henne på rygg, skrika och svära mm, ta henne hos psykologen, meddela klubben att valpen hade något fel i huvudet. Det kändes inte rätt. Som tur är har Saphira en duktig uppfödare som berättade att man aldrig går i kamp med en Lagotto. Det var bara att sätta henne i sin bur tills hon hade lugnat ner sig. Det fungerade, tack Pia. Hon fick ett utbrott en gång när jag var på bussen. Fröken ville gå på egen hand och det fick hon inte. Där fanns det ingen bur att sätta henne i så jag fick kämpa, svettas och skämmas. Men jag är van att tampas med treåringarnas utbrott på mitt jobb. Håll huvudet kall, var lugn men bestämd. Fast jag var nog inte så lugn då, mest jätte orolig att jag skulle göra fel och fördärva en så fin hund. Utbrott kunde hon få i bilen också så vi fick snabbt köpa en bur. Där trivs hon och är hur lugn som helst. Det är tydligen vanligt med kvälls ryck hos dessa små liv precis när man är själv trött och vill sjunka framför TVn.

Av laurence - 29 oktober 2008 08:42

Första natten fick jag sova brevid buren och klappa och prata med henne men andra natten gick jag och la mig i min säng. Det var helt tyst och jag somnade snabbt. När jag vaknade på morgonen upptäkte jag att hon hade tagit sig ur buren(gjort med kompostgaller), dragit ner mina kläder från soffan och lagt sig till ro på dem. Det var hennes första seger. Sedan dess har hon sovit brevid sängen på min sida och det är alldeles utmärk för jag har alltid tyckt att det är där min hund ska sova. Lagotto hundar verkar vara lite av tankeläsare. forts följer.


Av laurence - 28 oktober 2008 16:21

Hej, min lilla Lagotto flicka Saphira har hunnit bli 8 månader. Jag ska försöka komma ikapp och berätta hur dessa månader har gått. Här är några bilder från de första dagarna. Första gången jag träffade Saphira hos Pia och Håkan på Tiny Tufts, och första dagen hemma.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards