saphira

Direktlänk till inlägg 5 november 2008

hur sköter man pälsen på en Lagotto?

Av laurence - 5 november 2008 08:31

Första gången jag läste om Lagoto Romagnolo var i en bok om hundraser. Där stod det att Lagotto skulle rakas av en gång om året annars var det ingen päls vård alls. Vad bra tänkte jag. Sen dess har jag lärt mig att så enkelt är det inte. Men som allt annat verkar det finns delade meningar om hur en Lagotto ska skötas. Ska en valp rakas av tidigt som några tycker eller ska det putsas varannan vecka och absolut inte rakas av förre 15 månaders ålder? Ska ögonen synas så hunden ser och man får en bra kontakt när man tränar eller ska de se ut som två små streck? Ska varenda tova redas ut och i så fall med vad? Jag har hört karda, karda och karda och jag har hört aldrig någon karda. Hur gör italienska tryffel letare med sina hård arbetande hundar? Ställer de sina hundar varenda dag på klipp bordet eller tar de fram rakapparaten en gång om året? Det verkar vara stort avstånd mellan utställnings hundar och arbetande hundar. Jag tycker min Saphira är sötas när hon är mitt i mellan. Inte slarvigt klippt men inte helt perfekt heller. Lite som jag. Lycka till med pälsvård.

en sommar bild för lysa upp höst mörker  
 
 Ia

Ia

5 november 2008 08:39

Var inne och såg bilder på din lilla sötnos. Jag som har cocker spaniel och börjar bli urless på dessa trimningar, var lite intresserad av just denna ras, just för pälsvårdens skull, men nu när jag läser ditt inlägg så undrar jag om den är så lätt att sköta.
Ia

http://www.hornlakes.se

 
pia

pia

5 november 2008 13:57

Lilla matte, har gu glömt vad vi pratade om. Ja, inte är det lätt att vara koncentrerad på vad man blir matad med när man bara har ögon för det lilla livet. Ring mej så tar vi en repetition
Kram

http://lagottoflickorna

 
Ingen bild

Laurence

5 november 2008 16:37

nej, det är inte lätt att ta in allt på en gång. Kram

 
Ingen bild

Laurence

5 november 2008 20:27

nej, man ska nog inte skaffa en lagotto för att slippa pälsvård men det är väldigt skönt att slippa hår överallt.

 
Hannah

Hannah

13 november 2008 11:19

Vilken liten sötnos Saphira är.. :D
Det är många som blir lurade om hur en lagottopäls ska skötas när de läser Renés bok. Både jag och min mamma tänkte: oh vad skönt med en hund som inte fäller och som det inte är så mycket pälsvård med... Så fel vi hade, har även hört många andra som tänkt samma sak. Jag tycker dock att pälsvård är jätteroligt att pyssla med så mig gör det inget. men ibland blir man less på alla tovor.. Angående hur man ska sköta pälsen, om man ska karda eller icke karda. Så säger ju alla olika och man får väl ta till sig det som passar sin hund för alla hundars päls är ju olika precis som människors hår.

http://takycard.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av laurence - 9 september 2010 11:41

Kära läsare! Det var verkligen länge sen jag skrev på min blogg men vi lever i allra högsta grad. Det har hänt väldigt mycket denna sommar. Medan jag var i Frankrike fick jag reda på att jag hade blivit antagen till forskarskola på Malmö högskolan. 5...

Av laurence - 8 juni 2010 22:52

Ikväll var det sista gången på ridning för denna termin. Hästarna ska åka på sommarbete snart. Jag kommer att sakna Lawina, vi har kommit så nära varandra och hon har definitiv blivit min favorit häst. I morgon är det avslutning för agility, tråkigt ...

Av laurence - 7 juni 2010 18:14

Nu är vi tillbaka efter en omtumlande vecka. Vi kom fram till Frankrike på söndags morgon och sen var det massor att göra. Jag har förstått att det är stor skillnad mellan våra kulturer när det gäller dödsfall. Från lördags morgon till tisdag kl.11 f...

Av laurence - 30 maj 2010 16:06

Här kommer lite bilder från uppvisningen. det gick bra och Saphira var duktig som vanligt. Hon låter sig inte distraheras av publiken.   Vi kommer att vara borta ett tag för min mamma har dött och jag ska åka till Frankrike. Saphira följer med.  ...

Av laurence - 24 maj 2010 21:46

I kväll var vi på agility träningen och lärde oss att styra hunden på distans. Tänk om man kunde stå i mitten och skicka hunden runt utan att behöva springa själv. Då hade man kunna hålla på med agility långt upp i ålder. Man hade kunna stå där med s...

Ovido - Quiz & Flashcards